keskiviikko 10. helmikuuta 2010

Tyhmä Hollanti!

Viime päivinä hollannin kieli ja muutama muukin hollantilainen asia on aiheuttanut melkoista turhautumista täällä päin. Sain liikuntakortin, ja setä liikuntakeskuksella neuvoi, että netissä on helppo ilmoittautua tunneille (täällä päin on tapana semmoinen, jottei sali tulisi liian täyteen). Noh, kokeilin kotona ja sanoisin, ettei niin helppoa sittenkään. Nimittäin se sivu, jolla ilmoittaudutaan, on tokikin saatavilla vain hollanniksi. Kiva! Olisin myös ollut kiinnostunut menemään Pilates-tunneille, mutta niitä ei suositella sellaisille, jotka eivät osaa hollantia, että se siitäkin sitten. Tajusinpa sitten, että niin ne on varmaan kaikki muutkin tunnit hollanniksi vain, mikä ei ole minun kannaltani kovin hyvä, kun en suomalaisillakaan tanssillilla liikuntatunneilla erota oikeaa vasemmasta 8). Vähän kaduttaa, että menin hommaamaan koko kortin, olisin voinut sen 36 euroa paremminkin sijoittaa. Palaan asiaan myöhemmin, kun olen vähemmän ärsyyntynyt koko systeemin.

Minun korviini hollannin kieli kuulostaa siansaksalta. Sitä kuulee kaikkialla koko ajan eikä siltä ole missään turvassa. Se on alkanut ärsyttää suunnattomasti, kun sitä ei ymmärrä. Yliopistoruokalassa kassatädit ja -sedät puhuvat minulle hollantia, vaikka puhun itse heille englantia. Samoin tapahtuu usein kaupassa. Onneksi hollantilaiset numerot muistuttavat saksalaisia aika paljon, ja vaikken saksaa osaakaan juuri yhtään, niin numerot sentään muistan. Ja onneksi niillä on siellä kaupassa yleensä semmoinen näyttö, josta näkee summan. Toki ne voivat sitten ehkä mahdollisesti sanoa sen summan englanniksikin, jos sitä erikseen pyytää. Silloin tosin tuntee olonsa todella tyhmäksi, kun ne tuijottavat minua niin kuin vajaaälyistä. Asiakaspalvelu ei kyllä muutenkaan ole ihan parhaimmasta päästä. On enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että kesken asiakaspalvelutilanteen myyjä jutustelee toisen työntekijän tai jonkun kaverinsa kanssa hollanniksi. Suomessakaan en pidä siitä, että asiakaspalvelutilanteessa lörpötellään jonkun toisen kanssa, kun huomion pitäisi kiinnittyä kuitenkin siihen asiakkaaseen. Ja Suomessa sentään ymmärrän, mistä ne puhuvat. Täällä tulee vähän vainoharhaiseksi ja välillä olen varma, että ne puhuvat minusta. Toki iloisia poikkeuksiakin kohtaa välillä. Tuota sama hollanniksi lörpöttelyä tapahtuu myös oikeastaan kaikkien hollantilaisten kanssa keskustellessa. Yleensä jos olen Suomessa ja keskustelen ryhmässä, jossa on mukana myös sellaisia, jotka eivät suomea osaa, niin keskustelukielenä on 95% ajasta englanti, vaikkei se ulkomaalainen henkilö sillä hetkellä osallistuisikaan keskusteluun aktiivisesti. Se on kohteliasta. Täällä hollantilaiset kesken englanninkielisen keskustelun puhuvat myös keskenään hollantia, ja mielestäni se on melkoisen epäkohteliasta. Ne ei vaan taida ajatella niin täällä.

Eräs ei niinkään kieleen liittyvä kompastuskivi on keittiökoneet. Täällä on semmoinen vanhanaikainen kaasuhella, joka pitää sytyttää tulella. Se on pelottava. En tykkää siitä. Onhan se siis paljon nopeampi, mitä sähköhella, mutta mieluummin odottelisin levyn kuumenemista kuin pelkäisin sinisiä liekkejä. Amerikkalaisen vaihto-opiskelijan kanssa ihmeteltiin sitä aika pitkään, kun ei sekään osannut sitä käyttää, ja sillä sentään on kaasuhella kotonaan. Onneksi naapuritalon espanjatar pelasti tilanteen, ja näytti miten helposti se onnistuukin. Nyt siis osaan laittaa sen päälle sentään, mutta olen kuitenkin huomannut vältteleväni sen käyttämistä. Keittiössä hengailu on muutenkin hieman vastenmielistä, kun jos sinne tulee hollantilaisia kämppiksiä, niin ne eivät edelleenkään puhu minulle. Yksi tyttö tuntuu suorastaan pelkäävän minua. Tuli vähän semmoinen olo, että ai tältäkö Muumien Möröstä tuntuu. Hoh. Yhden kämppiksen kanssa olen jutellut, mutta eipä sekään ole hollantilainen, vaan saksalainen! Että niin. Ehkä minulla on vain käynyt huono tuuri hollantilaisten suhteen. Olen kuullut muilta vaihtareilta hyviäkin kokemuksia.

Tämä teksti antaa nyt sellaisen mielikuvan, että minulla olisi täällä ihan tosi kurjaa. Niin ei kuitenkaan ole, vaikka siitä ei olekaan hollantilaisia tai Alankomaita kiittäminen. Kun lähdin tänne, halusin tutustua hollantilaisiin ja heidän kulttuuriinsa. En halunnut olla niitä vaihto-opiskelijoita, jotka viettää vaihtoajan vain muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa. Nyt olen kuitenkin alkanut ymmärtää, miksi ihmiset tekevät niin. Olen alkanut ymmärtää, etten erityisemmin pidä tästä maasta. Ehkä pitäisi yrittää enemmän. Kuitenkin nautin uusien kansainvälisten ystävieni kanssa olemisesta, joten en toisaalta näe mitään syytä, miksi minun pitäisi yrittää niin kamalasti saada yhteyttä kulttuuriin, jota ei tunnu kiinnostavan saada minkäänlaista yhteyttä minuun.

Olen lukenut jonkin verran kulttuurishokista jo ennen tänne tuloani. Tämä teksti lienee oppikirjaesimerkki kulttuurishokin toisesta vaiheesta. Ensimmäisen kuherruskuukausivaiheen taisin skipata kokonaan. Tai ehkä sitä kesti puoli päivää. Tämän pitäisi mennä ohitse. Pitäisi ajatella positiivisesti ja antaa mahdollisuus, sanoo kirjallisuus. Tällä hetkellä minun on vain erittäin hankala keksiä mitään erityisen positiivista tästä maasta ja näistä ihmisistä, noin yleisellä tasolla. On yksittäisiä ihmisiä, joista minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana, kuten nyt vaikka esimerkiksi vaihtariryhmäni tutorit.

Kyllä minua vähän mietityttää, että miksi ihmeessä halusin lähteä vaihtoon, ja miksi juuri Hollantiin. Tarvinnee varmaan lukea aikaisempi postaukseni niistä syistä, josko se vähän avaisi silmiä.

7 kommenttia:

  1. Silloin kun olin Saksassa joskus vuosia sitten, maksoin aina mahd. isolla setelillä :D Vaikka siis osasin saksaa, en aina kerennyt tajuta sitä summaa. Toki, jos tiesin, että ostan vain jotain pientä, oli eri asia. Mutta vaikka vaatekaupassa en ikinä laske muutenkaan sitä tarkkaa summaa ennen kassaa. Tosin kun nosti rahaa, sitä yleensä nostinki sit viiskymppisinä tms. Kun ei mulla ollut korttia, jolla ois voinu maksaa siellä.

    VastaaPoista
  2. Mul ois kansainvälinen luottokortti, muttei ne täällä huoli semmoista juuri missään :D. Aika jännä kyllä kantaa koko ajan käteistä mukana, kun olin Suomessa tällaisesta ihan vieroittautunut ja aina käytin Visa Electronia. Huomattavasti nopeammin hupenee kyllä rahat näin.

    VastaaPoista
  3. Täällä kyllä käy Visa Electron kaupoissa, mikä on ihan kivaa, kun noi kolikot on aika jänniä (7 kappaletta eikä mitään logiikkaa. 5 pennin kolikko on isompi ku 20 pennin). Yllätyin ehkä eniten, kun Prisman kokosen kaupan sirulukija vaihto kielensä automaattisesti suomeks ("Syötä PIN"). En tiedä huomasiko kassaneiti kun tuijotin laitetta hieman kummallisesti.

    Mutta arvaas muuten mitä vihaan? Sitä, että pitäis olla kokoajan aktiivinen ja yrittää tunkea juttuihin mukaan vaikka ei jaksais puhua, ihan vaan jotta saisi kavereita, vaikka muilla on jo omat kaverit ja porukat, missä hengata (lähinnä nää 18-vuotiaat paikalliset teinit). Ei kiitos. Mieluummin meen huoneeseeni ja keskityn opiskeluun, en kuitenkaan oo täällä niin kauaa, että erityisemmin tahtosin lähteä teidän kanssa bilettään ja etsimään miehiä. Grrr. Sori, angstausta. :D Fiilikset on aika samoja ku sun postauksessa.

    VastaaPoista
  4. Se on vissiin joku muun Euroopan tapa palvella asiakkaita puhumalla samalla toisen kassaneidin kanssa :D Olen törmännyt samaan ilmiöön Turkissa, Kreikassa ja Espanjassa. Virossakin muistaakseni oli... Ja kuinka häiritsevää se onkin kun ne puhuu omaa kieltä ja sitä joutuu miettiin puhuiko ne musta...
    Mutta tsemppiä sinne, ei luovuteta helpolla. Alku kankeutta sanoisin :)

    VastaaPoista
  5. Oi että, hassua lukea tätä sinun blogia. Olen käynyt ihan samat tuntemukset läpi noin puoli vuotta sitten! Jos yhtään helpottaa, niin se hollanti angstaus menee ohi...jossain vaiheessa, kyllä sieltä hyviäkin puolia löytää. Itse kehitin sellaisin viha-rakkaus suhteen maahan:D ps. ne hollantilaiset ihmiset ON vähän outoja!!

    VastaaPoista
  6. en oo koskaan kuullut että hollannissa ois tällästä, olen kuullut vain hyviä kokemuksia mut nyt ku on tullu ajatelleeks sitä vaihtoon lähtemistä hollantiin niin enpä taida mennäkkään näitten perusteella xD

    VastaaPoista
  7. ^Tän merkinnän kirjoitin silloin aika alussa kun oli vielä kulttuurishokkimeiningit päällä. Oli mulla lopulta tosi kivaa ja positiiviset fiilikset jäi kuitenkin vaihdosta päällimmäiseksi, että ei nyt tän takia kannata jättää menemättä Hollantiin :D.

    Eiköhän joka maasta löydy niitä tympeitäkin juttuja. Ota toki huomioon, että tämä teksti on kirjoitettu varsin ärsyyntyneessä mielentilassa, toisinaan kun on sellaisia päiviä, että kaikki vituttaa elämää suuremmin :).

    VastaaPoista